OGSM @ House of Lumen

25 nov. 2021

In de huidige tijd waar online zichtbaarheid nog belangrijker is, kiezen veel mensen voor video om hun doelgroep te kunnen (blijven) bereiken. Helaas ben je niet de enige die dit idee heeft gehad. Wat video’s met impact onderscheid van video’s die niet worden opgepikt is het feit dat veel bedrijven in 1 video zowel willen informeren, attenderen en converteren. En vaak ook nog zonder dat het merkwaardige uiting is. Resultaat? Een kijker die al snel afhaakt of met een diffuus beeld achterblijft.

Ik geloof dat je juist meer uit je marketingactiviteiten kan halen door minder te doen. Klinkt gek he? Key hierin is focus. Om focus te creëren moet je duidelijk hebben waar je naartoe wil, een concreet plan maken om dit te behalen en dit vervolgens uit te voeren en regelmatig bij te schaven.

Deze manier van denken bestaat al sinds halverwege de 20e eeuw en was officieel geïntroduceerd door Peter Drucker en genaamd Management by Objectives. De essentie van Management by Objectives is dat bedrijfsdoelen met elkaar worden bedacht. Wanneer de doelen van de organisatie gezamenlijk bepaald worden creëert dat bij de hele organisatie motivatie en empowerment.

OGSM Strategie

Het makkelijkste model om dit toe te passen is de OGSM methodiek en is de perfecte combinatie van kwantitatieve en kwalitatieve doelstellingen. OGSM is een acroniem voor Objective, Goals, Strategy en Measures. De objective is de kapstok van het geheel waar de kwalitatieve stip op de horizon wordt neergezet. Een goeie objective geeft energie en is echt een keuze. Gebaseerd op de objective worden de kwantitatieve goals neergezet, ook wel de key KPI’s die nodig zijn om de objective te halen. De Strategies zijn de specifieke strategische keuzes die nodig zijn om de objective te halen. Het zijn de bouwstenen die mits goed uitgevoerd elkaar versterken om zo de objective te bereiken. De Measures bestaan uit kwantitatieve metingen om de voortgang van de Strategies in kaart te brengen en uit acties die nodig zijn om de specifieke Strategie tot een succes te maken. Acties hebben dan ook altijd een duidelijke deadline en eigenaar.

OGSM flowchart
OGSM flowchart

Een strakke PDCA cycle (Plan, Do, Check & Act) zorgt er uiteindelijk voor dat voortgang gewaarborgd wordt en de nodige verbeteringen gemaakt kunnen worden aan het strategisch plan. Het is namelijk helaas vaker al gebleken dat de wet van Murphy toch enige vorm van waarheid bevat.

Wet van Murphy
Wet van Murphy

Wil je nou meer weten over OGSM en/of videoproductie en hoe het jouw organisatie of bedrijf kan helpen, klik dan op de contactknop hier beneden en dan komen wij graag langs voor een gesprek!